Wywiad gospodarczy i jego rodzaje:
Competitive Intelligence, czyli wywiad konkurencyjny,
koncentruje się głównie na pozyskiwaniu, analizowaniu i przekazywaniu
informacji o konkurencji i wszelkich możliwościach dotyczących jej
funkcjonowania na rynku, a zwłaszcza jej produktach i klientach. Pochodnym do
competitive intelligence jest Market Intelligence (wywiad rynkowy)
ukierunkowany jednak na badanie rynku i aspektów konkurencyjnych 4P marketingu
mix (tj. produkt, cena, promocja, miejsce; ang. product, price, place,
promotion).
Business Intelligence, ewoluując z systemów wspomagania
decyzji z lat 60-tych XX w, jest obecnie zestawem określonych metod i procesów,
które przy pomocy technologii informatycznych przekształcają różnorodne dane
ilościowe w użyteczne informacje, wykorzystywane w celu skuteczniejszego podejmowania
decyzji strategicznych i operacyjnych. Z Business Intelligence związane są
bezpośrednio terminy, tj. data mining, hurtownie danych, benchmarking,
dashboards, KPI oraz analityka predyktywna i proskrypcyjna.
Economic Intelligence dotyczy procesów zarządzania zdobytymi
informacjami ekonomicznymi w makro skali, co oznacza zrozumienie przepływu
zasobów finansowych i niefinansowych wewnątrz danych krajów lub globalnych
organizacji, polityki reinwestowania i prowadzenia inwestycji zagranicznych
oraz zasobów i zdolności produkcyjnych, a także innych kwestii, które mogą
wyjaśniać możliwości do produkcji aktywów.
Due Diligence (dosłownie: należyta staranność) stanowi
zespół kompleksowych i pogłębionych analiz danego podmiotu gospodarczego z
dostarczonych uprzednio informacji, pod względem jego sytuacji prawnej i
podatkowej, zarządzania strukturą organizacji i kapitałem ludzkim, potencjału
technologicznego oraz kondycji handlowej i finansowej w celu identyfikacji
ryzyk i możliwości, przed podjęciem negocjacji związanych z transakcją
kapitałową np. przed podpisaniem umowy przejęcia przedsiębiorstwa.
Commercial Intelligence – wywiad handlowy lub komercyjny,
jest najstarszą i najbardziej zaawansowaną oraz wszechstronną formą legalnego i
oficjalnego zbierania, analizy i udostępniania informacji o podmiotach
gospodarczych, ich działalności oraz funkcjonowaniu w otoczeniu, w tym
informacji o konkurencji i kondycji handlowej, sytuacji prawnej i powiązaniach,
a także innych danych, istotnych dla działalności gospodarczej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz